Wzrastająca liczba wypadków drogowych skłoniła
psychologów do zajęcia się prawidłowościami zachowań kierowców w ruchu
drogowym. Zaczęto poszukiwać przyczyn błędnych zachowań oraz metod,
które doprowadziłyby do zmniejszenia liczby wypadków drogowych.
<a href="http://szymonik.ebrokerpartner.pl/kredyty,ghttp://goo.gl/EoA1iotowkowe,super-oferta">
<a href="http://szymonik.ebrokerpartner.pl/kredyty,hipoteczne,super-oferta">http://goo.gl/MyMgW
<a href="http://szymonik.ebrokerpartner.pl/kredyty,cod">http://goo.gl/ab8QE
<a href="http://szymonik.ebrokerpartner.pl/kredyty,ghttp://goo.gl/EoA1iotowkowe,super-oferta">
<a href="http://szymonik.ebrokerpartner.pl/kredyty,hipoteczne,super-oferta">http://goo.gl/MyMgW
<a href="http://szymonik.ebrokerpartner.pl/kredyty,cod">http://goo.gl/ab8QE
Uchwała Nr 155/72 Rady Ministrów z
dnia 9 czerwca 1972r. w sprawie kierunków działania i środków
zmierzających do poprawy bezpieczeństwa i porządku ruchu drogowego
wprowadziła obligatoryjny obowiązek badań psychologicznych kandydatów na
kierowców zawodowych i osób zatrudnionych w zawodzie kierowcy.
Spowodowało to konieczność ujednolicenia metodyki i techniki opiniowania
psychologicznej przydatności do pracy w zawodzie kierowcy. Resortowy
Ośrodek Organizacji i Normowania Pracy w Ministerstwie Gospodarki
Terenowej i Ochrony Środowiska dn. 20.03.1973r. publikuje zasady
metodyczne wstępnych, okresowych i powypadkowych badań psychologicznych
kandydatów na kierowców i kierowców według ustaleń i opracowań Instytutu
Transportu
W opracowaniu tym znalazły się dane dotyczące:
1) szczegółowych zasad badania wstępnego i okresowego,
2) przebiegu i zakresu badań psychologicznych,
3) szczegółowych zasad badania powypadkowego.
Z opracowania tego wynika, że celem badań
psychologicznych jest: „niedopuszczenie do kierowania pojazdami
samochodowymi osób, które pomimo posiadania odpowiedniego stanu zdrowia,
stanowiłyby zagrożenie w ruchu drogowym. Bezpieczeństwo jazdy
warunkowane jest bowiem w istotny sposób strukturą psychiczną kierowcy".
Ministerstwo Gospodarki Terenowej i Ochrony
Środowiska Resortowy Ośrodek Organizacji i Normowania Pracy „Zasady
metodyczne wstępnych, okresowych i powypadkowych badań psychologicznych
kandydatów na kierowców i kierowców. Warszawa 1973r.
|
O tego czasu psychologiczne badania kierujących
pojazdami stały się jednym z istotnych elementów systemu działań na
rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ze względu na fakt, iż w
zdecydowanej większości kierowcy wykonują swoją pracę właśnie poprzez
uczestnictwo w ruchu drogowym, można je traktować równocześnie jako
działania na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy kierowcy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz