Samo ukończenie kursu na wózki widłowe nie
wystarczy do bezpiecznej i efektywnej pracy. Dobrze jest przeszkolić
pracownika dodatkowo ze sprzętu, na którym będzie pracować.
http://goo.gl/ab8QE
http://goo.gl/ab8QE
Nie ma
dokładnych statystyk, jak często dochodzi do wypadków podczas pracy na
wózkach widłowych. Zgłaszane są tylko te najbardziej drastyczne, jak
kalectwo czy śmierć.
Możemy wyróżnić się dwie grupy zagrożeń. Jedne wynikają z układu napędowego a drugie z układu nośnego.
Przede wszystkim wózek widłowy
musi być w pełni sterowny. Chodzi o proste funkcje, jak hamowanie i
prędkość wózka widłowego. Obecne rozwiązania pozwalają na montaż
automatycznych reduktorów prędkości, układów hamulcowych wrażliwych na
ciężar wózka, czy też zabezpieczenia przed gwałtownymi skrętami. Nie
każdy jednak producent stosuje takie urządzenia w standardzie, gdyż to
zależy także od przeznaczenia wózka.
Równie ważnym elementem jest udźwig, co
wiąże się ze statecznością pojazdu. Dodatkowe systemy zabezpieczają
przed wywróceniem pojazdu podczas przewożenia ładunku oraz
uniemożliwiają jazdę z podniesionymi widłami, na których znajduje się
ładunek. Ważne jest to zwłaszcza przy urządzeniach dobieranych do
magazynów wysokiego składowania. W niektóre wózki widłowe
mają zamontowane nawet kamery, które dają podgląd na widły, po to aby
posiadać stałą kontrolę nawet w najtrudniejszych warunkach pracy.
Coraz częściej na wyposażeniu znajdują
się również urządzenia do automatycznej preselekcji wysokości, gdzie
operator, programując odpowiednie wysokości półek magazynowych, nie musi
za każdym razem celować w półkę, co oczywiście ułatwia mu pracę,
przyspiesza operacje magazynowe, a przede wszystkim zwiększa
bezpieczeństwo pracy.
Istotna jest również wygoda i komfort
pracy samego operatora wózka widłowego. Kabiny nowoczesnych modeli
widlaków nierzadko przypominają luksusowe pojazdy.
Zagrożenia które wynikają z eksploatacji wózków widłowych:
1) przygniecenie lub uderzenie wózkiem,
2) utrata stateczności wózka i jego przewrócenie się,
3) upadek ładunku w wyniku złego ułożenia lub przeładowania wózka,
4) wypadki w czasie ruchu wózka spowodowane awarią układu kierowniczego lub układu hamulcowego,
5) błędem operatora,
6) brakiem osłon na koła,
7) wpływ niewygodnej
pozycji operatora na jego zdolność psychomotoryczną w czasie jazdy
wózkiem lub jego nadmierny wysiłek (niewłaściwa ergonomia kończyn
wpływająca na zmęczenie lub sterowanie).
Ergonomia jest również ważna
Ergonomiczna kabina wózka widłowego to
taka, która doskonale współgra z resztą urządzenia, daje poczucie
komfortu pracy operatorowi, zapewniając pełną widoczność oraz pełną
kontrolę nad urządzeniem. Słaba widoczność jest główną przyczyną
wypadków z udziałem wózków widłowych. W związku z tym, iż praca wózka
polega zarówno na jeździe do przodu (średnio 60 proc.), jak i do tyłu
(średnio 40 proc.), pojawiły się rozwiązania umożliwiające pracę w obu
przypadkach - zwrotne kabiny albo fotele zwrotne wraz z panelem
sterowania. Jest to bardzo ważna funkcja urządzenia. Operator wózka
widłowego, który nie posiada takiej możliwości, szybciej się męczy
dokonując akrobatycznych zwrotów tylko swoją osobą. Po kilku godzinach
pracy w takich warunkach zdolność percepcji pracownika zmniejsza się do
minimum, a to grozi wypadkiem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz