W codziennej pracy służb BHP oraz osób
zajmujących się zagadnieniami bezpieczeństwa i higieny pracy mamy do
czynienia z wypadki przy pracy. W artykule daję wskazówki co należy
uwzględnić przy sporządzaniu protokółu powypadkowego.
Sporządzając dokładny opis przebiegu wypadku przy pracy w protokole powypadkowym należy uwzględnić:
1. Jakie czynności pracownik wykonywał w
chwili zaistnienia wypadku, czy czynności które wykonywał należały do
jego obowiązków wynikających z zajmowanego stanowiska pracy.
2. Jakie urządzenia, czynniki lub substancje przyczyniły się na zaistniały wypadek?
3. Czy obsługiwane urządzenie było technicznie sprawne, jaka była usterka-niesprawność i jej wpływ na zaistnienie wypadku?
4.Czy podczas pracy na danym stanowisku
jest wymagane używanie środków ochrony osobistej lub innych
zabezpieczeń, na którym wystąpił wypadek, czy były one używane w czasie
poprzedzającym wypadek?
5. Czy ochrony osobistej (zbiorowej) i inne stosowane środki zabezpieczające były właściwe?
6. Czy były przestrzegane przepisy BHP?
7. Czy poszkodowany posiadał odpowiednie
kwalifikacje wymagane na danym stanowisku pracy, oraz czy posiadał
stosowne uprawnienia i czy był świadomy grożącego niebezpieczeństwa?
8. Czy i kiedy poszkodowany był
przeszkolony w zakresie BHP (instruktaż ogólny, stanowiskowy, szkolenie
okresowe), czy był zapoznany z oceną ryzyka zawodowego na danym
stanowisku pracy?
9. Czy i kiedy poszkodowany przeszedł
badania lekarskie czy były jakieś przeciwwskazania lekarskie do
wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku?
10. Czy obowiązujące na danym stanowisku
pracy instrukcje obsługi maszyn i urządzeń lub przepisy wskazujące
sposób wykonywania zadań w sposób bezpieczny, były przestrzegane oraz
czy instrukcje i przepisy były dostępne? Ponadto czy pracownik został z
nimi zapoznany?
11. Jakie inne okoliczność nie związane z
materialnym środowiskiem pracy, organizacyjne, ludzkie, (sprawność
poszkodowanego, trzeźwość w dniu wypadku) miały wpływ na zaistnienie
wypadku?
12. Czy był zapewniony prawidłowy nadzór nad pracą na stanowisku, na którym miał miejsce wypadek?
Ponadto należy umieścić krótką informację na temat udzielenia pierwszej pomocy.
Na końcu protokołu - wnioski, określić jakie przedsięwzięcia należy podjąć aby w przyszłości wypadki nie występowały np. Zarządzenie Dyrektora.
Na końcu protokołu - wnioski, określić jakie przedsięwzięcia należy podjąć aby w przyszłości wypadki nie występowały np. Zarządzenie Dyrektora.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz